Kansenongelijkheid is een veelbesproken thema, ook binnen het onderwijs. Het wordt ook wel aangeduid als een veelkoppig monster. Wat kan het onderwijs betekenen in de bestrijding van dat monster? En wat is de rol van onderwijsbestuurders in het bestrijden van dat monster en het bevorderen van gelijke onderwijskansen?
In deze podcast is Fawzia Nasrullah te gast. Fawzia is voorzitter van het College van Bestuur van de Utrechtse scholenstichting PCOU Willibrord.
āVeelkoppig of veelkansig monsterā?
We bespreken kansengelijkheid in het onderwijs. Fawzia legt uit waarom zij dit āmonsterā liever ziet als āveelkansigā dan als āveelkoppigā en wat volgens haar de bijdrage van het onderwijs kan zijn aan het bevorderen van gelijke kansen.
Talent stimuleren!
Ook vertelt Fawzia hoe zij zelf was als leerling en student en op welke manier zij zelf destijds te maken had met kansenongelijkheid. Welke factoren zijn van invloed geweest op haar onderwijscarriĆØre? Wie heeft haar gestimuleerd? En hebben we op dit moment de leerlingen die geen gelijke onderwijskansen hebben, voldoende en voldoende lang in beeld?
Ongelijk investeren voor gelijke kansen in het onderwijs
Om voor alle leerlingen de beste ontwikkelkansen te bereiken, is het soms nodig om meer of andere interventies of programmaās in te zetten. Volgens Fawzia geldt dit niet alleen voor leerlingen met een migratieachtergrond en/of laag opgeleide ouders, maar ook bijvoorbeeld voor leerlingen die moeilijk in het onderwijs van nu passen. Ze ziet het als haar taak als onderwijsbestuurder om te werken aan een onderwijssysteem waarin veel meer dan nu gekeken wordt naar wat is nodig om te ontwikkelen en waar ligt het talent van een leerling. Haar hart ligt dan ook bij het moderniseren van het huidige onderwijssysteem waardoor iedere leerling beter tot zijn recht komt en dezelfde kansen krijgt.
Dit en meer in deze podcast!
Luister hem hier of op Spotify en deel hem vooral met anderen voor wie deze aflevering ook interessant kan zijn! Heb je vragen of opmerkingen, laat het ons weten in de comments.