Ongelijke kansen bij overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs
- Heij, K.Ā (2021).Ā Van de kat en de bel: Tellen en vertellen met de eindtoets basisonderwijs. Toegang via: https://research.tilburguniversity.edu/en/publications/van-de-kat-en-de-bel-tellen-en-vertellen-met-de-eindtoets-basison
- Papieren publicatie: Heij, K. (2021). Van de kat en de bel: Tellen en vertellen met de eindtoets basisonderwijs.Ā
- Janssen, L., Huitsing, G., ter Beek, B., & Timmermans, A.Ā (2021).Ā Gelijke kansen voor leerlingen met lager opgeleide ouders bij de overgang naar het voortgezet onderwijs? Onderzoek naar schoolloopbanen en perspectieven van beslissers.Ā Mens & Maatschappij,Ā 96 (1), 7-30. https://doi.org/10.5117/MEM2021.1.002.JANS (https://pure.rug.nl/ws/portalfiles/portal/166560813/s2.pdf
Taalvaardigheid
- https://www.kenniscentrumbegrijpendlezen.nl/home/voor-u-gelezen
- https://www.kis.nl/artikel/aandacht-voor-aanvullend-leren
- https://www.onderwijskennis.nl/themas/taalstimulering-en-onderwijskansen?utm_source=email&utm_medium=email&utm_campaign=OAB_nbr_sept22
https://www.uu.nl/nieuws/hoe-komt-het-dat-nederlandse-jongeren-niet-leesvaardig-zijn
- https://www.lezen.nl/wp-content/uploads/2022/04/De_zeven_pijlers_van_onderwijs_in_begrijpend_lezen-digitaal2022.pdf
Differentiatie en gelijke onderwijskansen
Voor op school/in de klas
- D.lemov. (2022). Teach like a Champion 3.0. 63 technieken waarmee je je leerlingen laat excelleren. CED-groep, Rotterdam
- H. Bijlsma, M.Keyser (2021). Erken de ongelijkheid. De kracht van diversiteit in onderwijsteams. Pica, Huizen. Zie: https://www.uitgeverijpica.nl