Deel dit bericht:

Onderzoek doen met leerlingen

deel 2 van het verslag van de tweede bijeenkomst van het Lerend Netwerk Gelijke Kansen & Taal

Leerlingbegeleiding bij het onderzoek in de UGO-lessen

Nieuwsgierigheid als belangrijkste ingrediƫnt

Een vast onderdeel van de UGO-lessen is het doen van onderzoek. De leerlingen hebben voorafgaand hieraan met de leerkracht een UGO-tekst gelezen en besproken. Aan de hand daarvan gaan de leerlingen op zoek naar verdere interessante informatie daarover. In de UGO-lessen worden steeds twee suggesties gedaan voor een relevant onderwerp waarnaar de leerlingen onderzoek kunnen doen. Heel handig natuurlijk voor leerlingen die echt niet weten waarover ze meer zouden willen weten. Maar wat je als leerkracht eigenlijk wilt bereiken, is dat de leerlingen zich al tijdens het lezen en bespreken van de tekst zelf dingen gaan afvragen en daar meer over willen weten! Nieuwsgierigheid is immers het belangrijkste ingrediƫnt om op onderzoek uit te gaan.

ā€˜Wat ik me nu afvraagā€¦..ā€™

Die nieuwsgierigheid van je leerlingen kun je als leerkracht aanwakkeren. Al tijdens het lezen van de tekst Ć©n bij het bespreken ervan laat je merken dat jij bepaalde vragen hebt bij wat je leest en je vraagt je leerlingen ook of zij weten hoe het zit: ā€˜Wat ik me nu afvraagā€¦ Hier staat dat lichtvervuiling slecht is voor dieren en voor het milieu. Waarom zou dat zijn? Weet jij hoe dat zit? Dat is wel iets waar ik meer over wil weten!ā€™ Zo zullen leerlingen zeker ook zelf met vragen komen.

Die vragen laat je je leerlingen noteren. Meteen na het lezen van de tekst kun je je leerlingen dan vragen welk onderwerp ze kiezen om verder te onderzoeken, ze hebben immers al opgeschreven waar ze nieuwgierig naar zijn! En diƩ leerlingen die al precies weten waarover ze meer willen weten, laat je meteen aan de slag gaan om op internet op zoek te gaan naar informatie. De leerlingen die het nog niet precies weten kunnen aan de slag met een van de suggesties die in LessonUp in de UGO-les worden gedaan. Maar je kunt ook even met ze kijken naar wat ze hadden genoteerd en ze op weg helpen met een van die onderwerpen.

Zijn je leerlingen eenmaal allemaal aan de slag, dan loop je bij ze langs, kijk je bij iedereen even hoe het gaat, welke nieuwe informatie ze al genoteerd hebben en of ze nog hulp nodig hebben. Na een minuut of 10 kun je het onderzoek ook even stilleggen om aan je leerlingen te vragen welke informatie ze zochten, wat ze al gevonden hebben en of ze verder kunnen. Leerlingen kunnen elkaar hier eventueel ook tips geven, bijvoorbeeld voor een goede website die ze geraadpleegd hebben.

Aan het eind van de onderzoekstijd laat je alle leerlingen kort iets vertellen over hun gevonden informatie. Ze presenteren dus nieuwe kennis aan elkaar. Je maakt hiermee duidelijk dat de input van alle individuele leerlingen, hoe groot of klein ook, samen Ć©Ć©n groot onderzoek vormt.

Voordoen en meedoen

Bij het begeleiden van onderzoek doen ā€˜modelā€™ je dus niet alleen hoe jij het zelf doet, maar je doet ook echt mee met de leerlingen: zij doen onderzoek, jij ook! Daardoor loop je samen tegen dezelfde problemen aan en je lost die samen op. Geeft een leerling aan vast te lopen, dan ga je samen met haar/hem puzzelen om verder te komen. Hiermee geef je als leerkracht of docent een prachtig voorbeeld van nieuwsgierig zijn, doorzetten, hulp vragen, samenwerken en kweek je zelfvertrouwen bij je leerlingen.

Lees hier in deel 1 van het verslag van deze bijeenkomst over de ervaringen van twee leerkrachten die werken met het UGO-lesprogramma.

Gerelateerde artikelen

Voor onze UGO-lessen maken wij gebruik van het online platform LessonUp. In deze casestudy kun je lezen waarom wij voor LessonUp hebben gekozen en waarom dit het perfecte platform is voor onze online taalondersteuningslessen.
In iedere UGO-tekst hebben we tien (moeilijke) woorden geselecteerd die belangrijk zijn voor het begrip van de tekst. Hoeveel tijd besteed je bij de introductie op het onderwerp van de tekst aan het semantiseren van deze woorden?

Ben jij opzoek naar een website webshop of e-learning?

Website

Korte intro over het pakket, Vervolgens de inhoud er onder.

Webshop

Korte intro over het pakket, Vervolgens de inhoud er onder.

E-learning

Korte intro over het pakket, Vervolgens de inhoud er onder.

Met het versturen van dit formulier geeft u toestemming aan ons om via deze gegevens contact met u te zoeken. Wilt u weten hoe wij met uw ingevulde gegevens omgaan, lees hier onze privacyverklaring.

Wij streven ernaar binnen 24 uur te reageren.